Hvad er en jpg? Og hvad skal jeg bruge den til?
En JPG (eller JPEG) står for “Joint Photographic Experts Group.” Jpg er en populær filtype fordi den komprimerer billeder i en okay billedekvalitet samtidig med at filstørrelsen minimeres.
JPG er et billedefilformat der bruger komprimering for at reducere filstørrelsen af billeder.
… altså sagt mindre nørdet; du får et billede der er fint til fx telefon og computer brug.
Når jeg skriver at det reduceres betyder det, at der er taget en masse informationer ud. Når man tager et billede ligger der 100-vis af informationer om farver, lys osv gemt bagved. Men informationerne fylder rigtig meget. Så skal du bruge et billede online bliver billederne ofte for “tunge”. Tunge billeder giver længere load tid, der så igen giver utålmodige seere der lukker din side ned igen.
Det er derfor ret vigtigt at tænke over hvilket format du bruger til hvad og hvordan du kan få dem til at fylde mindre 🙂
Bruger du billeder på din hjemmeside
… bør du derfor sørge for at lave dem i så lille en filstørrelse som muligt – MEN uden at det går ud over kvaliteten. Og det er her at det begynder at blive svært 😉
Bruger du til gengæld billeder der skal trykkes og hænges op på væggen bør de være i så god kvalitet som muligt.
Kvaliteten i billederne viser sig i pixels og man kan sige at et billede med lav kvalitet kan være pixeleret eller grumset. Det er den måde billedet er bygget op af små firkanter – meeeeen det er en længere historie som du får en anden dag 😉
Og så tilbage til JPG…:
JPG billeder bruger RGB farverum
Det betyder at filtypen bruger farverne rød, grøn og blå. Det er det farverum vi taler om nå vi arbejder med skærme og kameraer. Hver pixel i et billede er dannet af disse tre farver i forskellige kombinationer.
Så hvad betyder det for mig?
Som du nok allerede har opdaget, kan det være en ret nørdet snak 😅 Det du, som selvstændig, skal vide er at du sagtens kan bruge jpg’er på dine sociale medier, hjemmeside, Canva designs, præsentationer osv. Du skal bare altid kigge godt efter (ISÆR når vi snakker om dit logo) om billedet/logoet fremstår pixeleret. Er dit logo ‘sløret’ vil du automatisk blive aflæst som uprofessionelt og rodet – og tilliden til at købe fra dig vil falde. Øv! Så få lige fikset det logo hvis det ikke allerede spiller, ik? 😉
PS. Jeg vil ALTID anbefale at du får dit logo i flere forskellige filtyper. En jpg duer ikke til tryksager. Her er det nødvendigt med en vektoriseret fil – mere om det senere 😉
🤫 Dette er et kreativt eksempel og har intet med PostNord at gøre – men hey, det er sjovt at forestille sig, ikke? 😉
Kamilla
Psst…! Vil du vide mere om hvad jeg kan gøre for dig? Se min signaturpakke lige her.