Spørgsmål fra en bachelor i E-handel studerende
Jeg får jævnligt spørgsmål fra studerende. Jeg forsøger altid at prioritere at give dem et godt og brugbart svar – selvom min tid er knap. Forleden fik jeg disse spørgsmål sendt fra en sød pige der studerer sin bachelor i e-handel og skriver en opgave om content marketing. Jeg synes at både spørgsmål og svar er gode og måske også interessante for dig at læse 🤗
Svar på mail:
Tak for dine spørgsmål. Først er det vigtigt for mig at pointere at alle målgrupper er forskellige – alle mennesker er forskellige 🙂 Jeg går ud fra at besvarelserne skal være baseret på min målgruppe og vil anbefale til fremtidige opgaver at du lige spørger ind til dem. Derved får du langt bedre svar og en bedre forståelse 🙂
- Hvad oplever du ofte at virksomhederne gerne vil have hjælp til?
Min primære service er at designe visuelle identiteter til små soloselvstændige – oftest kvinde drevet. De har brug for logo, farvepalette samt skrifttyper. Derudover oplever jeg ofte at hun har brug for vejledning til opsætning af hendes SoMe samt andre materialer. Det kan også være diverse Canva skabeloner som hun selv kan tilrette eller tryksager som visitkort, brochure, flyets, banner osv. - Hvorfor er den visuelle identitet og image vigtig for en virksomhed?
En visuel identitet er dit ansigt udadtil. Min målgruppe brander sig meget på at være online – så deres ‘butiksfacade’ er deres Instagram profil (eller andre SoMe platforme). Når man opretholder en kontinuerlig rød tråd i sin visuelle identitet fremstår man langt mere professionel og troværdig. Kunder vil med højere sandsynlighed købe af hende der ser professionel ud (for så har hun sikker meget mere erfaring – tænker man underbevidst), end hende der ser mere ‘hjemmelavet’ ud. Giver det mening? 🙂
Alle virksomheder har en visuel identitet – uanset om de er bevidst om det eller ej. Nøglen ligger i at bruge forskellige værktøjer til at tiltrække lige præcis dén målgruppe du gerne vil have fat i. - Er virksomhederne aktive med content på de sociale medier i forvejen?
Ja, den primære del driver deres virksomhed med en strategi som personlig brand. De bruger deres SoMe platforme som ‘butiksvindue’ og markedsfører sig herpå. - Er der nogen virksomheder som selv har arbejdet med deres visuelle identitet og hvis ja, hvordan har de så arbejdet med det?
Ja, der er nogle der i opstarten af deres virksomhed føler at det er en stor investering og måske også har svært ved at forstå den konkrete betydning af hvad en korrekt visuel identitet kan gøre for dem. De har ofte eksperimenteret med alt fra logo fra fx Fiver eller Canva, opsætning af opslag (der ofte flopper), og manglen på viden omkring hvordan man markedsfører sig. - Hvilket content får virksomhederne mest interaktion af? Fx Nyhedsbreve, Call-to-action content, push-marketing?
Igen her er det virkelig forskelligt fra målgruppe til målgruppe og fra virksomhed til virksomhed! Jeg ser, i min målgruppe, langt mere interaktion på opslag som underholder og har en let undervisningsgrad. De må gerne være inspirerende, motiverende og have en pull-marketing strategi. Hvor andre mere maskuline målgrupper er bedre til push og måske endda kold kanvas (hvilket er no-go i min verden). - Er virksomhederne i stand til selv at varetage opgaven med at vise deres visuelle identitet og føre den ud i deres kommunikationsstrategi på sigt?
Efter et samarbejde med mig omkring deres visuelle identitet er de i stand til at lave mange elementer selv og selv opretholde en rød tråd. De kvinder jeg taler til er oftest soloselvstændige og har rigtig mange hatte på selv – derfor skal det være så let som muligt. Selvfølgelig er der elementer jeg råder dem til at få hjælp udefra til som fx; tryksager og webdesign.
Større virksomheder har som regel altid en inhouse grafiker (eller får hjælp af en ekstern på timebasis) og op til en hel marketingafdeling til at klare alle grafiske/marketing opgaver. - Hvordan mærker virksomhederne at de har fået deres visuelle identitet klarlagt?
Mine kunder fortæller at de får langt mere klarhed og overskud til at markedsføre sig. De har før følt sig overvældet af muligheder men står nu med et regelsæt der er let at følge. Det betyder at de sparer unødig tid og energi på noget de oftest ikke synes er verdens mest spændende emne (men de dog godt ved er super vigtigt). De har let ved at videregive design informationer til samarbejdspartnere og evt. fremtidige ansatte. - Har du nogle “gundregler” som er gode at følge for virksomheder, ift. hvor meget man skal poste om dagen af faste opslag og stories?
Jeg går meget op i, at det skal føles naturligt at drive en virksomhed gennem personlig branding. Når det er sagt er det vigtigt at poste løbende så du hele tiden viser dit ansigt og hele tiden viser at du er branchens go-to-person. Jeg synes ikke at man skal fastlægge et bestemt antal content pr uge – men hellere fokusere på kvaliteten af hvert opslag. Når man først har opbygget en del content er det altid en god idé at genbruge det både på samme platform men også tværs. Derved har du altid content uden at du skal opfinde den dybe tallerken hver uge.
Jeg håber at mine svar giver mening. Held og lykke med opgaven 🙂
Har du også spørgsmål om content marketing, visuel identitet, grafisk design eller måske rejsen til at blive selvstændig? Så send mig en mail hej@kandes.dk eller brug kontaktformularen lige her 🙂
🤫 Dette er et kreativt eksempel og har intet med PostNord at gøre – men hey, det er sjovt at forestille sig, ikke? 😉
Kamilla